Het gedachtegoed

Revalideren is Leren

Revalideren is leren geeft een frisse kijk op revalidatie.
De principes die ten grondslag liggen aan de manier waarop mensen leren zijn door Coen Vuijk en Inge Vuijk in het gedachtegoed uitgewerkt en vertaald naar de revalidatie. Deze leerprincipes bieden een nieuw perspectief en concrete handvatten om tijdens het revalideren te focussen op het leerproces van een revalidant. Meedoen met een beperking is immers niet vanzelfsprekend. Je kunt het wel leren!

  • Het gedachtegoed gaat over de kracht van leren  meedoen met een beperking tijdens een revalidatietraject.
  • Het daagt professionals uit hun ‘zorgbril’ te verwisselen voor een ‘leerbril’.
  • Daarnaast biedt het gedachtegoed aanknopingspunten om revalideren op basis van leerprincipes te gaan organiseren en met een kleinere organisatie en minder mensen en vierkante meters revalidanten (en hun naasten)  effectiever voor te bereiden op het leven met een beperking.

Met als uitkomst een revalidant die geleerd heeft hoe hij op zijn eigen manier en op basis van zijn eigen keuzes kan blijven meedoen in de maatschappij.

'Eenmaal thuis begon het leren leven met een beperking pas echt en toen stonden we er alleen voor!’ 

Het gedachtegoed is door Inge Vuijk opgeschreven in het boek Revalideren is Leren. De ideeën in dit boek bieden een nieuwe richting van denken over revalideren. Door het leerproces van een revalidant centraal te stellen, schetst dit boek het verschil tussen ‘uit handen nemen’ en ‘in handen geven’.

'Speciaal voor mensen die betrokken zijn bij de revalidatie en die op zoek zijn naar een manieren om iemand met een beperking en zijn familie verder te helpen heb ik het boek 'Revalideren is leren' geschreven als inspiratiebron. Als je andere resultaten wilt bereiken zul je iets anders moeten gaan doen dan je tot nu toe deed. Het boek geeft je die handvatten om anders te gaan werken en te gaan leren samen met de 'revalidant' en zijn familie.'
Inge Vuijk - auteur

‘In een inspirerend en helder betoog schetst Inge Vuijk fraaie aanknopingspunten voor de broodnodige transitie van de revalidatie in de nabije toekomst. Revalideren is leren is een rijk boek met informatiewaarde voor velen, van patiënt tot professional, beleids-makers en opleiders.’ 
Prof. Dr. Nico L.U. van Meeteren – Executive Director and Secretary Top Sector Life Sciences & Health (Health-Holland), The Hague | Professor Physical Functioning and Chronicity, Maastricht University| CEO, Topcare, the Netherlands

Het gedachtegoed is inmiddels uitgegroeid tot een landelijke beweging samen met verschillende partners.

Nieuwsgierig geworden? 

Meer inspiratie